Labs² uppgraderar sitt skandinaviska nät med utrustning från Net Insight
Torsdag, 17 Februari 2005

Labs² uppgraderar sitt skandinaviska nät med utrustning från Net Insight. Nätet får därmed möjlighet att transportera telefoni, data och alla typer av högkvalitativa TV- och videotjänster inklusive TV i HDTV-format.

Affären innebär att Labs², i samarbete med bland annat Net Insight, utvecklar en helhetslösning för distribution av TV, HDTV, tal och data över bredband.

”Vårt kontinuerliga arbete med att bevisa hur den moderna bredbandsinfrastrukturen, hanterad via våra systemlösningar, kan erbjuda ständigt bättre tjänster tar ett stort steg idag. Först lanserade vi 1 Gbps-tjänsten för hemmaanvändare, nu lägger vi till de egenskaper som krävs för att distribuera perfekt TV-kvalitet i alla format. Tillsammans utgör detta den ideala grunden för att erbjuda bättre och billigare TV. Det finns ett stort moment kring högupplöst TV och film och därför är det med stor glädje som idag informerar om att vår uppgradering vilket kommer att skapa världens första IP-nät som är designat för att bära ett stort antal HDTV-kanaler till slutanvändarna” säger Jonas Birgersson VD på Labs².

”TV och videotjänster håller snabbt på att bli en naturlig del av operatörernas tjänsteutbud. Utmaningen för operatörerna är att bygga ett nät som levererar full TV-kvalitet 24 timmar om dygnet, alla dagar om året. Labs² har nu valt samma plattform som används av ledande TV-bolag och medianätsoperatörer internationellt. Det är en kvalitetsgaranti för Labs²:s kunder”, säger Tomas Duffy, VD för Net Insight.

”Personligen ser jag fram emot att bevisa vad som är möjligt med denna kombination av svensk spetsteknik. I vårt skandinaviska nät kommer vi att bevisa hur ett fullt tjänsteutbud kan produceras med högsta kvalité till en rimlig kostnad.”, säger Jonas Birgersson.

För mera information; ring Jonas Birgersson på 070 – 515 27 62 eller Tomas Duffy på 08 - 685 04 00.

Produkterna inkluderar: tjänsteinfrastruktur (inkl portal och affärssystem, egen teleoperatörsverksamhet (inklusive IP telefoni), egen Internetoperatör samt kompletta system för att erbjuda TV, film och musik.

Labs² agerar primärt på den skandinaviska stadsnät och operatörsmarknaden med anläggningar i Stockholm, Oslo samt högkvarter i Lund.