Labs² tecknar avtal med FON om rättigheten att sälja WiFi-tjänster till BRIKKS-användare över hela Skandinavien.
Fredag, 21 April 2006

"Självklart är vi glada för att kunna presentera dagens samarbete med FON, en lysande idé med erfarna entreprenörer vid rodret samtidigt som det bygger på nätverkssamhällets självklara princip om att ju flera som går med desto bättre blir nätverket. Vi inom Labs² kommer att bidra som en länk mellan FON och etablerade operatörer på den Skandinaviska marknaden", säger Jonas Birgersson VD på Labs².

FONs vision är att alla ska ha tillgång till trådlöst Internet, överallt, alltid. FON Sverige lanseras idag genom att FONs grundare den argentinske serieentreprenören Martin Varsavsky, tillsammans med Ola Ahlvarsson som är ansvarig för FON i Sverige och Jonas Kjellberg Nordenchef för Skype "tänder upp" Stockholms city genom att ge bort 300 FON-accesspunkter till abonnenter och företag i centrala Stockholm.

FON bygger ett globalt nätverk för trådlös Internetaccess genom att ge alla användare sk "foneros" möjlighet att dela brandbredd med varandra. Detta gör att alla foneros som har tillgång till trådlöst Internet t ex hemma kan ansluta till alla andra foneros trådlösa Internetanslutning oavsett om de befinner sig i Sverige eller utomlands. Det gör att även lokala Internetleverantörer kan erbjuda sina svenska kunder Internetanslutning utomlands om de är anslutna till FON.

FON grundades så sent som hösten 2005 och har redan fått ett stort genomslag världen över där antalet "foneros" växer snabbt. I februari investerade Internetjättarna Skype och Google tillsammans med riskkapitalbolagen Sequoia och Index Ventures 21,6 miljoner dollar för att stödja FONs globala expansion.

"FONs idé om att hjälpa människor dela bredbandskapacitet och bygga ett globalt trådlöst nätverk är genial och vi vill därför gärna stödja FON. Desto fler communities som får tillgång till Internet desto bättre för oss alla", säger Niklas Zennström, Skypes grundare och nybliven styrelseledamot i FON.

"Vi är övertygade om att FON kan skapa stor nytta för användare som erhåller global WiFi-tjänst samt nya intäktsströmmar till Labs² och våra operatörskunder", säger Jonas Birgersson VD på Labs².

För mera information, ring:

Jonas Birgersson på 070-515 27 62