Labs² tecknar avtal med FON om att skapa världens första "FON-Town" i Lund.
Tisdag, 16 Maj 2006

Labs² bygger tillsammans med FON ett unikt koncept där en stor mängd trådlösa basstationer kombineras över ett begränsat område.

"Labs² ser fram emot att kombinera världen snabbaste bredbandsnät med den trådlösa revolutionen som FON innebär. Labs² kommer att installera närmare 1000 trådlösa routers som kopplas in med 100 Mbps vardera så kommer vi att skapa en kraftfull infrastruktur som kommer att göra Lund till en av världen mest intressanta platser för utveckling av bredbandstjänster. Det trådlösa nätet blir som jämförelse mer än 50ggr snabbare än 3G" säger Jonas Birgersson

"FON ser verkligen fram emot att inleda detta samarbete och ta del av Labs²s djupa kunnande inom bredbandsteknik men även bygga vidare på Lunds unika innovationstradition, inte minst inom mobilkommunikation." säger Robert Lang, affärsutvecklingsansvarig på FON.

FON grundades så sent som hösten 2005 och har redan fått ett stort genomslag världen över där antalet "foneros" växer snabbt. I februari investerade Internetjättarna Skype och Google tillsammans med riskkapitalbolagen Sequoia och Index Ventures 21,6 miljoner dollar för att stödja FONs globala expansion.

För mera information, ring:

Jonas Birgersson, VD Labs², 070 - 515 27 62
Ola Alvarsson, FON i Sverige, 070 - 898 43 35