Labs² utökar samarbetet med Cisco genom gemensam leverans av unik trådlös infrastruktur i Lund
Onsdag, 27 Februari 2008

Tillsammans med Cisco levererar Labs² en unik trådlös infrastruktur som nästa fas av PoC Gigabit in Lund. Det fasta bredbandsnätet i Lunds Kommun kompletteras nu med ett pilotprojekt avseende nästa generations trådlösa nät som använder tekniken 802.11n som har en teoretisk maxprestanda på 540 Mbit/s. Tillsammans med uppdragsgivaren ViaEuropa kommer Labs² i ett första skede att kunna erbjuda det trådlösa nätet på ett antal utvalda platser i Lunds stadskärna. Ambitionen är att inom ett år täcka alla viktiga platser i innerstaden.

Labs² kommer via affärsstödsystemet BRIKKS och en integration med utvalda Ciscoprodukter att erbjuda ViaEuropas existerande kunder att fritt välja tjänsteleverantörer, över både det fasta och trådlösa nätet.

- Det nya trådlösa nätet verkar vara mycket intressant. Det ska bli spännande att se vad den nya tekniken kan erbjuda, säger Peter Mellvé, verkställande direktör på LKF.

- Det som byggs i Lund just nu är unikt i hela Europa. Hastigheten i det trådlösa nätet är exceptionell likväl som tillgängligheten, säger Jonas Phragmén på Cisco Sverige.

- För att skapa det riktiga värdet i fast och trådlöst bredband behöver många aktörer kunna samverka på ett effektivt och säkert sätt. Den utmaningen är vad Labs² har utvecklat affärsstödsystemet BRIKKS för att hantera. Det vi skapar tillsammans med våra partners i Lund är den inneboende potentialen i äkta bredband. Äntligen kan användarna få tillgång till bredband på riktigt, säger Jonas Birgersson, verkställande direktör i Labs².

Jonas Birgersson, Verkställande direktör Labs², 070 - 515 27 62
Åsa Eriksson, PR-ansvarig Cisco, 08 - 685 91 87